EN FA

مرز شلمچه در ایام اربعین، پذیرای حضور قریب به 500 هزار زائر خارجی خواهد بود

1401/05/06 تعداد بازدید: 290
print
 مرز شلمچه در ایام اربعین، پذیرای حضور قریب به 500 هزار زائر خارجی خواهد بود

نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اصحاب رسانه با موضوع برنامه های این اداره کل در محرم و صفر 1401 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تاریخ پنجم مردادماه و با موضوع برنامه های محرم 1401 برگزار شد؛ به تشریح برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان در برگزاری مراسمات ایام محرم پرداخت و اظهار داشت: بر اساس فرمایش امام راحل این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، دِینی که محرم و صفر بر گردن اسلام دارد به قیمت تثبیت اسلام است.
 
 
ایشان همچنین گرامیداشت اعیاد دهه امامت و ولایت و بخصوص عید غدیر را به عنوان مقدمه ای برای آغاز با شکوه مراسمات محرم عنوان کرد و گفت: ایام عید غدیر بستری مناسب برای برگزاری مراسمات محرم بود که در این مناسبت بزرگ معنوی، مساجد و هیئت‌ها توانستند یک رویداد بزرگ را با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود داشت، رقم بزنند.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، در ادامه فهرستی از عناوین برنامه های شاخص ایام محرم ارائه کرد و بیان داشت: نسبت گیری هیئت با قرآن با عنوان ثقلین به شکل ویژه در این ایام مورد توجه قرار خواهد گرفت و بنا داریم هیئئت های ما با تمسک به قرآن بتوانند اتفاقات بزرگی را در محرم و صفر امسال رقم بزنند. همچنین توسعه و تقویت روضه های خانگی، توجه ویژه به مراسمات بانوان و کودکان به عنوان دو رکن تربیتی در دستور کار سیاست های اصلی برنامه های این اداره کل قرار گرفته است.
 
 
حجت الاسلام اخوان صباغ با اشاره به سلسله نشست های تبیینی و تمهیدی برگزار شده ویژه ایام محرم افزود: با توجه به ضرورت برگزاری هدفمند و هر چه باشکوهتر مراسمات محرم، بحمدالله توانستیم 250 نشست تبیینی با محوریت جهاد تبیین برگزار کنیم که تمام ظرفیت های وابسته با سازمان تبلیغات اسلامی اعم از شبکه تبلیغ، هیئات و کانون های جهاد تبیین، شورای هیئات مذهبی، ستاد شئون فرهنگی استان و ستاد نهضت پیشرفت بانوان در برگزاری این نشست ها سهیم بوده اند و جمعیتی بالغ بر 3500 نفر مخاطب در این نشست ها حضور داشته اند.
 
این مقام مسئول در خصوص سویه جدید بیماری کرونا و شرایط برگزاری مراسمات محرم یاداور شد: یکی از موضوعات مهم محرم مسئله کروناست. با توجه به پیشرفت سویه جدید این بیماری ما نیز تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم. رعایت دستورالعمل ها و تاکید بر استفاده از ماسک خصوصا در فضاهای بسته باید در دستور کار هیئات قرار گیرد بر همین اساس تصمیم گیری های لازم در این خصوص از سوی ستاد کرونا اتخاذ خواهد شد اما بنا بر این است که هیچ برنامه ای تعطیل نشود.
 
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، برپایی نمایشگاه شمیم حسینی را از دیگر اقدامات مهم ویژه ماه محرم عنوان کرد و افزود: با همکاری استانداری، فرمانداری اهواز، اداره کل اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری نمایشگاه شمیم حسینی اقدام شد . این نمایشگاه متشکل از 20 غرفه شامل ملزومات و محصولات هیئات در ایام محرم می باشد که به مدت 5 روز از تاریخ پنجم مرداد لغایت 9 مرداد در محل نمایشگاه بین المللی خوزستان فعالیت خواهد کرد.
 
حجت الاسلام اخوان صباغ در بخش دیگری از این نشست به بیان جزئیاتی در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و بیان داشت: مسئله ای که در استمرار این حرکت عاشورایی دهه اول محرم اتفاق می افتد مسئله اربعین است که رویدادی ملی و بلکه بین المللی محسوب می شود.
 
 
وی افزود: به حول و قوه الهی در اربعین 1401 تعداد 500 هزار میهمان خارجی از مرز شلمچه عبور خواهند کرد و تخمین برنامه های اربعین طبق براوردهای انجام شده آماری بالغ بر 5 تا 7 میلیون زائر  را در بر خواهد گرفت.
ایشان در ادامه این گفتگو، به تشریح برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان در بخش های مختلف سازمانی پرداخت و گفت: در بخش های مختلف سازمانی نیز برنامه های متعددی طراحی شده است که از جمله آنها می توان به استعداد یابی مداحان جوان و نوجوان توسط کانون مداحان اشاره کرد. همچنین اعزام مبلغ با استفاده از سامانه شمع، به این شکل که مبلغ، نقطه موردنظر تبلیغی خود را انتخاب و مردم با استفاده از این سامانه و بدون واسطه‌گری سازمان تبلیغات اسلامی، می توانند مُبلغ را برای مجالس خود دعوت کنند.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در بخش هیئت نیز خاطرنشان کرد: در این بخش، مراسمات شهری، روستایی، عشایری در غالب سه هزار هیئت ثبت شده در شبکه طوبی برنامه ریزی شده است. در اصل ما دارای 7000 هیئت فعال در استان می باشیم که 3هزار هیئت در سامانه به ثبت رسیده و با این رقم، از جمله استان های پرشمار در کثرت هیئات در سطح کشور می باشیم.
 
 
حجت الاسلام اخوان صباغ در ادامه تصریح کرد: در بخش بانوان، ترویج روضه های خانگی را با جدیت دنبال خواهیم کرد. در مسئله ارزاق نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان با در نظر گرفتن درصد تخفیف، مقرر شد به هیئات کمک شود.
وی در خصوص فعالیت های رسانه ای ویژه ایام محرم و صفر اظهار داشت: در بخش فعالیت های رسانه ای در نظر داریم به شکل ویژه از هیئات پشتیبانی کنیم. حمایت از تولیدات رسانه ای کانون های فرهنگی و تبلیغی، راه اندازی برنامه تلویزیونی موکب از شبکه های استانی، تولید محصولات فاخر رسانه ای، قراردادن مجموعه سخنرانی های حماسه حسینی و جهاد تبیین در اختیار مبلغین ، اجرای سوگواره رسانه ای پایتخت موکبها که به شکل ملی پشتیبانی خواهد شد و همچنین برگزاری دوره جامع آموزش رسانه ای هیئات که جمعیتی بالغ بر 1500 نفر از اعضای هیئات در بخش رسانه در این دوره شرکت داده شدند.
 
 

 
در ادامه حجت‌الاسلام مسیح اسکندری، دبیر سوگواره «پایتخت موکب‌ها» با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره استفاده از ظرفیت اربعین جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: با تقویت حرکت اربعین، یک تبادل فرهنگی بین مردم خوزستان و عراق به واسطه نزدیکی زبان و مکان صورت گرفت و آن موضوع موکب‌ها است. در سال‌های اخیر موکب‌داری جایگاه ویژه‌ای در خوزستان پیدا کرده است.
 
وی بیان کرد: این موکب‌ها با حمایت و بدون حمایت سال به سال در حال تقویت است. هدف ما از برگزاری این رویداد، اولا بازنمایی رسانه‌ای شکل‌گیری موکب‌ها در خوزستان، معرفی خوزستان به‌عنوان پایتخت موکب‌ها، نشان دادن چهره مردمی موکب داری، تکریم هنرمندان ارزشی و موکب‌داران نمونه است. این سوگواره در قالب عکس، فیلم کوتاه، مستند و‌ پویانمایی برگزار خواهد شد. دریافت آثار از یازدهم محرم تا اربعین حسینی است.
 
گفتنی است این نشست با حضور اصحاب رسانه و جمعی از خبرنگاران در تاریخ 5 مردادماه در اتاق جلسات دفتر مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.
 
نظرات

 نام:
*نظر:
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک