EN FA

نمایشگاهی روایی آمیخته با قلب سردار هور

1402/12/24 تعداد بازدید: 43
print
نمایشگاهی روایی آمیخته با قلب سردار هور

نمایشگاه فرهنگی هنری سردار هور همزمان با برگزاری کنگره بیست و چهار هزار شهید استان خوزستان توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، هفده روایت هویتی خوزستان با هدف نمایش گوشه ای از دلاورمردی ها و مقاومت های مردم خوزستان در ادوار مختلف تاریخ از قلب سردار هور در قالب نمایشگاهی چند هزار متری با المان های خاص توجه اقشار مختلف مردم را به خود جلب کرده است و استقبال بی نظیر مسئولان ستادی، لشکری و کشوری از این نمایشگاه مهر تأییدی بر عملکرد متولیان آن بود.

خودنمایی تمثال شهدای شاخص استان در بخش ورودی آن هم با طراحی منحصر به فرد جلوه ای بی نظیر را خلق کرده است و نوآوری در طراحی المان های کارشده در غرفه ها با توجه به اتفاقات و وقایع تاریخی استان خوزستان از زمان ورود امام رضا تا جنگ عراق و ایران، جهاد عشایر عرب، انقلاب اسلامی، اعتصاب کارکنان نفت، دفاع مقدس، حماسه مردم در مقابل گروه‌های تروریستی، سیل، کرونا و ... فضایی دل انگیز را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است.

در واقع برگزاری کنگره ٢۴ هزار شهید استان خوزستان موتور محرکی شد تا به نسل جوان و نوجوان یادآوری شود که این نظام و انقلاب برپایه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شده و مهر تایید آن با خون شهدا بر تاریخ این مرز و بوم زده شده است.

پس از برگزاری این نمایشگاه شاهد بودیم که نسل‌های سوم و چهارم جنگ شهدای مدافع حرم، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را به گونه‌ای شناختند که گویی مدت‌ها در کنار آن ها زندگی کردند و با اشتیاق برای شنیدن خاطرات آنان چشم به غرفه ها می دوختند. نکته قابل توجه درخصوص این نمایشگاه بهره گیری از ظرفیت هنرمندان و استفاده از آثار آنان در قالب های مختلف نقاشی، کارگاه های حجمی، خوشنویسی و ... بود به طوری که بسیاری از بازدیدکنندگان و علاقه مندان به هنر را در مدت طولانی متوقف می کرد.

به گفته محمد شهباز گهروئی، مسئول حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان نمایشگاه سردار هور در تلاش بوده تا خط روایت‌های مرتبط با مقاومت و مبارزه مردم در موقعیت‌های مختلف را به تصویر بکشد.

وی با تأکید بر اینکه نمادهای کار شده در این نمایشگاه به الگویی برای نسل جوان و نوجوان ما تبدیل شود، خاطرنشان کرد: نوجوانان و جوانان نسل جدید باید بدانند که چنین موقعیت‌های مشابهی در مقابلمان وجود دارد.

محمد حسین هاشمی، فرزند سردار سرلشکر شهید علی هاشمی ضمن تقدیر از زحمات عوامل برگزار کننده این نمایشگاه رشادت ها و دلاور مردی های مردم خوزستان را برگ زرینی در کارنامه استان می خواند و می گوید: تاریخ خوزستان مملو از افتخارات و مردان بزرگی است و به عنوان یک خوزستانی به این تاریخچه افتخار می کنم.

وی در ادامه از مردم خواست تا با حضور در این کنگره به تجدید بیعت با شهدا بپردازند و تصریح کرد: تمامی غرفه های موجود در نمایشگاه با فکر و ایده جدید شکل گرفته بودند به طوری که می توانستیم همه وقایع خوزستان را از دریچه دیگری مشاهده کنیم.

همچنین زینب هاشمی، فرزند دیگر سردار سرلشکر شهید علی هاشمی با اشاره به دغدغه مندی مسئولان برای اجرای کارهای فرهنگی در استان اشاره می کند و می گوید: اجرای فعالیت های فرهنگی برای نسل جوان هر چه که بیشتر صورت گیرد باز هم جای کار دارد و خرسندیم که مسئولان استان با دغدغه مندی تمام این مسئله را دنبال می کنند.

وی اجرای کارهای فرهنگی با محتوای جذاب برای نسل جوان را ضروری می داند و می افزاید: در مسیر منتهی به غرفه های فرهنگی نمایشگاه، غرفه ای که در آن نمایش زنده در حال اجرا بود، نظرم را به خود جلب کرد.

فرزند سردار سرلشکر شهید علی هاشمی ادامه می دهد: زمان بندی صحیح و اجرای دقیق به منظور اجرای این چنین نمایشگاه هایی از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که می تواند میزان اثرگذاری آن را در جامعه دو چندان کند.

در پایان روح الله قلاوندی، محقق، پژوهشگر و نویسنده کتاب حبیب ممد آقا می گوید: زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه امروز که به دلیل رخدادهای گوناگون و هجمه های دشمن از برخی مسائل غافل شده ایم، اهمیت ویژه ای دارد. قلاوندی بیان می کند: فعالیت های هنری اثرگذاری بیشتری بر اذهان نسل جوان و نوجوان خواهد گذاشت که این موضوع به خوبی در غرفه ها دیده شده بود و به چشم می خورد.

وی بر انسجام بخشی بیشتر این نمایشگاه تاکید کرد و گستردگی بالای آن را عاملی بازدارنده برای تحقق این موضوع دانست همچنین با اشاره صرف هزینه های بسیار جهت برپایی این نمایشگاه پیشنهاد کرد که مدت زمان برگزاری آن به صورت دوره ای مشخص باشد تا بهره وری لازم را داشته باشد.

نویسنده کتاب حبیب ممد آقا به برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب در غرفه حوزه هنری انقلاب اسلامی اشاره می کند و می گوید: اثر فرهنگی و تولیدات آن اثراتی عمیق را در دل جامعه خواهد گذاشت لذا جمعیت بیشتری باید در جلسات نقد و بررسی کتاب ها حاضر شوند. گفتنی است، نمایشگاه سردار «هور» متشکل از ۱۰ غرفه هنری از جمله غرفه قهرمان خوزستان (تاریخ شفاهی)، غرفه عکاسان آفتاب، غرفه حسینیه هنر، غرفه هنرهای تجسمی، نشست های فرهنگی، غرفه کودک و نوجوان، اجرای گروه سرود زینبیون، اجرای گروه نمایش طاها، غرفه جهاد عشایر عرب و رادیو نمایش است که از سه شنبه ۱۵ اسفندماه آغاز و تا روز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ادامه دارد.

نظرات

 نام:
*نظر:
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک