EN FA

نگاره‌ای بر دیوار تاریخ

1401/01/23 تعداد بازدید: 874
print
نگاره‌ای بر دیوار تاریخ

شروین طاهری؛

نرخ شیوع اقدام اعتراضی آتش زدن پرچم آمریکا در ایالات پنجاه‌گانه نرخ واگیر کرونا را با فاصله‌ای بعید پشت سر می‌گذارد. پرچمی که همین حالا در ایران ـ شاخص‌ترین دشمن ملی و عقیدتی واشنگتن در جهان ـ  بسیاری از روشنفکران و دولتی‌های ما حاضر نیستند حتی به طور نمادین پا رویش بگذارند به این بهانه که مبادا به ملت آمریکا توهین شود اما همان مردم ینگه دنیا از سیاه و سفید و زرد و سرخ، در ابعاد وسیع پرچم پیژامه‌ای بی‌ریشه را که از 3 قرن پیش تقریبا به همین شکل امروزی توسط استعمار بریتانیا بیخ ریش آمریکایی‌ها بسته شده بود، آتش می‌زنند تا پیام مخالفت خود با بنیان‌های سرمایه‌داری و برده‌داری نظام حاکم را به واشنگتن ارسال کرده باشند.



«هلن باینسکی»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی مسائل سیاسی در مقاله‌ای پر بازدید، بروز این پدیده در آمریکا را انتقام تاریخ از نمادهای رنگارنگ قدرت‌های جهان می‌داند و با اشاره مستقیم به شورش‌های اخیر می‌نویسد: آتش زدن نماد حکومت آمریکا نه فقط به منزله شکست ملی‌گرایی ترامپ است؛ بلکه موجی است که پیش از نژادپرستی دولت فعلی آمریکا، کل نظام مدعی لیبرالیسم آمریکا را هم در نوردیده بود؛ نظامی که قرار بود حق مردم را بدهد نه اینکه از حق نفس کشیدن و زندگی هم محروم‌شان کند. 



در حالی که هنوز امثال صادق زیباکلام و محمود سریع‌القلم مشغول پند و اندرز دادن انقلابی‌ها برای احترام به پرچم آمریکا هستند، «بنکسی» هنرمند انگلیسی و مشهور‌ترین دیوارنگار(گرافیتی) دنیا، جنبش ضد‌نژادپرستی مردم آمریکا را به آتش زدن پرچم ایالات متفرقه پیوند زده و تبدیل به یک نقاشی دیواری جدید کرده است (تصویر بالا). بنکسی این طرح را روز شنبه در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که در همان شب اول انتشار، 2 میلیون لایک خورد. تفاوت آشکاری است میان آنهایی که زبان خادمان سیاسی و اقتصادی غرب هستند با قلمی که حرف دل مردم غرب را می‌زند. بنکسی در این دیوارنگاره، تصویر می‌کند چطور آتش برافروخته از ماتم و البته خشم سیاهان- پس از قربانی شدن جرج فلوید توسط پلیس آمریکا-  به جان نماد « راه راه و ستاره‌نشان» سلطه آمریکا با 13 نوار قرمز و 50 ستاره افتاده است. 


 

او در توضیحی بر این طرح، نژادپرستی را به ترکیدن لوله در طبقات پایین آپارتمان تشبیه می‌کند که ساکنان طبقات پایین را وا‌می‌دارد برای حل مشکل به طبقات بالا یورش ببرند؛ اخطاری برای برج عاج‌نشینان نظام سرمایه‌داری، و نتیجه‌گیری می‌کند که «این مشکل سفیدهاست و خود آنها باید مشکل‌شان را حل کنند!» بنکسی ماه پیش نیز در دیوارنگاره‌ای دیگر با برجسته کردن پرستاران به عنوان قهرمان مبارزه با کرونا، زیرآب دیگر نماد آمریکایی یعنی مرد عنکبوتی را زده بود. 


 

البته نباید دچار این خطا شویم که موج وسیع آتش‌زدن پرچم ایالات‌متحده، رویکردی اجتماعی و سیاسی مختص سیاهان و رنگین‌پوستان آمریکاست. این موج کمتر از 4 سال پیش و از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ شدت گرفت که در خط مقدم آن لیبرال‌ها و چپ‌های جدید جهانی قرار داشتند؛ یعنی حامیان دموکرات‌های شکست‌خورده در انتخابات 2016 به رهبری سیاسی هیلاری کلینتون و رهبری معنوی باراک اوباما. نخستین‌بار که ترامپ خواهان محاکمه آتش‌زنان پرچم پیژامه‌ای محبوب نژادپرستان و جنایتکاران شد در واکنش به شورش دانشجویان سفیدپوست مخالف خود در برکلی بود. بعد رسانه‌های لیبرال به او یادآوری کردند نخستین‌بار این کله‌‌‌پوستی‌های سفید جدایی‌طلب-  یعنی متحدان جمهوری‌خواه امروز ترامپ بودند که در حمایت از استقلال جمهوری کارولینای جنوبی پرچم کنفدراسیون را برافراشتند و پرچم آمریکا را آتش زدند.


 

جز کارولینای جنوبی دست‌کم هفت ایالت دیگر بویژه تگزاس، بزرگ‌ترین تجمع‌گاه حامیان جمهوری‌خواه، ملی‌گرا و نژاد‌پرست ترامپ نیز پرچم کنفدراسیون برده‌داران جنوب را به ارث برده‌اند. این تنها بخشی از حقایقی است که نشان می‌دهد پرچمی که امروز روشنفکران و خود‌فروختگان این طرفی برایش قسم می‌خورند، حتی نماد سفیدهای آمریکا هم نیست چه رسد به نیمه دیگر تحت ستم سیاهان و رنگین‌پوستان آمریکا. 


 


 


* انتشار مقالات و یادداشت ها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان»نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین تبلیغی است.

نظرات

 نام:
*نظر:
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک