EN FA

اهداف پشت پرده ترور شهید فخری‌زاده چه بود؟

1399/09/16 تعداد بازدید: 716
print
اهداف پشت پرده ترور شهید فخری‌زاده چه بود؟

فاطمه زهرا نصراللهی

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعدازظهر جمعه هفتم آذر ماه خبری مبنی بر ترور «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد؛ وزارت دفاع کشورمان نیز ساعتی بعد این خبر را تایید کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم در گزارشی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی نوشت که رژیم صهیونیستی پشت پرده این ترور بوده است. «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان نیز ساعاتی بعد از انتشار این خبر در توئیتی نوشت که نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در این اقدام بزدلانه دیده می‌شود.

از سوی دیگر «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد که شواهد قاطع نشان می‌دهد برخی از طرف‌های خارجی در پشت این ترور‌ها بوده‌اند. ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده - با نشانه‌های جدی مسئولیت رژیم صهیونیستی در آن - تلاش ناامیدانه دیگری برای ایجاد ویرانی در منطقه ما و همچنین به هم زدن توسعه علمی و فناوری ایران است. در حالی که طی ۴۰ سال گذشته، هیچ فشار و حملات تروریستی نتوانسته است مانع دستیابی ما به علم و فناوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی - اجتماعی شود.

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو ۱۰ آذرماه، «سه کابوس رژیم صهیونیستی را ایران، ایران و ایران» اعلام کرد، او همچنین در ادامه گفت که ایران در حال تبدیل شدن به یک امپراتوری است.

وقتی رژیم صهیونیستی خود را نخ‌نما می‌کند

به نوشته الاخبار برخی از تحلیلگران معتقدند که شاید هدف عوامل پشت پرده جنایت ترور محسن فخری زاده در راستای تحریک ایران برای انجام یک عملیات حساس یا بدون برنامه در روز‌های پایانی حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا که پیشتر تهران را تهدید به حمله نظامی کرده بود، است. در چنین شرایطی کاملاً روشن است که طرف صهیونیستی و آمریکایی بارزترین طرف‌هایی باشند که به شکل خودکار در ماجرای ترور دانشمند هسته‌ای ایران متهم می‌شوند؛ همانطور که رسانه‌های عبری در واکنش به این اتفاق اعلام کردند که تنها اسرائیل و آمریکا می‌توانند چنین عملیاتی را اجرا کنند.

هراس رژیم صهونیستی از انتقام ایران در برابر ترور فخری زاده/ اضطراب رژیم صهیونیستی و آمریکا؛ ایران چه زمانی پاسخ ترور فخری زاده را می دهد؟

روزنامه لبنانی الاخبار در ادامه اضافه می‌کند که نکته قابل توجه اینجاست که رسانه‌های صهیونیستی خلاف سایر عملیات‌های مشابه ترور فخری زاده در ایران خیلی زود به این حادثه واکنش نشان دادند. اما درباره اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی از ترور فخری زاده و اینکه تا چه اندازه به این هدف‌ها رسیده اند باید بگوییم که از دست دادن چنین دانشمند برجسته‌ای برای ایران هرچند خسارت بزرگی است و در طرف مقابل منجر به شادی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شده است؛ اما این به معنای تحت تاثیر قرار گرفتن تجربه و دانش فنی هسته‌ای ایرانی‌ها نیست و چنین جنایت‌هایی نمی‌تواند در برنامه هسته‌ای ایران اختلال ایجاد کند.

الاخبار همچنین تاکید می‌کند که تجربه سال‌های گذشته نشان داده که پرونده هسته‌ای ایران از مدت‌ها قبل نقطه بازگشت را پشت سر گذاشته و برنامه هسته‌ای ایرانی‌ها یک برنامه تثبیت شده است که در انحصار افراد نیست. رسانه‌های اسرائیلی نیز پس از شهادت محسن فخری زاده صراحتاً اعلام کردند که برنامه هسته‌ای ایران بعد از ترور این دانشمند بزرگ باز هم پیشرفت می‌کند، بنابراین زمانی که ترور این دانشمند برجسته ایرانی توانایی هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد هدف از انجام چنین جنایتی چیست.

هراس رژیم صهونیستی از انتقام ایران در برابر ترور فخری زاده/ اضطراب رژیم صهیونیستی و آمریکا؛ ایران چه زمانی پاسخ ترور فخری زاده را می دهد؟

این روزنامه لبنانی همچنین در ادامه می‌گوید که پاسخ به این سوال را نمی‌توان از تحولات آمریکا و تغییر سیاست‌های دولت جدید آن جدا کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال انتشار خبر ترور محسن فخری زاده به سرعت از طریق یک پیام ویدئویی در توییتر گفت که من می‌خواهم لیست کار‌هایی را که این هفته انجام دادم با شما به اشتراک بگذارم و این یک لیست جزئی است چرا که نمی‌توانم همه آن‌ها را بگویم. هر چند رژیم صهیونیستی به شکل رسمی مسئولیت ترور محسن فخری زاده را قبول نکرده است، اما واکنش رسانه‌های آن و شاخص‌های دیگر به صراحت بیانگر نقش بارز صهیونیست‌های جنایتکار در این عملیات است. 

نشریه صهیونیستی هاآرتص چهارشنبه ۱۲ آذر ماه نیز در گزارشی فاش کرد که طی رو‌زهای اخیر مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی و مقامات ستاد فرماندهی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) جلسات هماهنگی متعددی را به دلیل ترس از انتقام احتمالی ایران در واکنش به ترور شهید دکتر فخری‌زاده برگزار کرده‌اند که نشان از به تکاپو افتادن آنها و ترس از واکنش احتمالی ایران دارد.

آمریکا و صهیونیست به دنبال خروج ایران از چتر حمایتی آژانس بین‌المللی اتمی

الاخبار همچنین می‌گوید که محسن فخری زاده به عنوان کارشناس موشک‌های بالستیک از سال‌ها قبل در لیست ترور رژیم صهیونیستی بود، اما موساد نتوانسته بود تاکنون این جنایت را عملی کند. اینکه شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی صراحتا اعتراف می‌کند ترور محسن فخری‌زاده بر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هیچ تاثیری نخواهد داشت و مانع آن نخواهد شد نشان می‌دهد که ماهیت اهداف سازماندهی کنندگان این جنایت سناریو‌ها و فرضیه‌های دیگری است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف ترور فخری زاده گفت که ترور دردناک دانشمند بزرگ اسلامی شهید محسن فخری زاده نتیجه همکاری مشترک رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از رژیم‌های مرتجع عرب بوده است که چند هدف را دنبال می‌کند؛ ایجاد جو ناامنی در فضای جامعه ایران و منطقه، انعکاس این خبر که رژیم صهیونیستی یک قدرت بزرگ امنیتی، اطلاعاتی و نظامی است و می‌تواند دشمنان خود را در هر کجا که باشند، ترور کنند!

او در ادامه گفت که اساسا رژیم صهیونیستی بنای خود را بر ترور شخصیت‌ها و افراد ضد رژیم صهیونیستی قرار داده است و اکنون تصور می‌کند که با ترور شهید فخری زاده می‌تواند فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف کند و مانع افزایش توان دفاعی ایران شود، اما این عملیات تروریستی ثابت کرد که رژیم صهیونیستی یک رژیم تروریستی است که با استفاده از حاشیه امن و مصونیت بین المللی دست به جنایات زیادی علیه بشریت و دانشمندان اسلامی می‌زند، به همین دلیل اکنون برخی جریان‌ها به صورت انفعالی و از روی عصبانیت تصور می‌کنند که ایران باید از NPT خارج شود و یا حتی مانع بازرسان آژانس شود، این همان هدفی است که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کنند.

هراس رژیم صهونیستی از انتقام ایران در برابر ترور فخری زاده/ اضطراب رژیم صهیونیستی و آمریکا؛ ایران چه زمانی پاسخ ترور فخری زاده را می دهد؟

هانی زاده در ادامه گفت که هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که ایران از چتر حمایتی آژانس خارج شود تا بتوانند به هر بهانه‌ای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشند، به هر حال کشورمان باید خویشتنداری نشان دهد، چراکه ترامپ در ۴۰ روز باقی مانده از حاکمیت خود چراغ سبز به رژیم صهیونیستی نشان داده است تا دست به هر جنایتی بزنند و منطقه دچار آشوب و بحران شود و همین موضوع سبب شود که ترامپ وقت بیشتری برای حضور در کاخ سفید داشته باشد و انتقال قدرت انجام نشود.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین می‌گوید که سفر اخیر بنیامین نتانیاهو و پمپئو به عربستان و دیدار با ولیعهد عربستان برای برنامه ریزی و دادن اجازه از سوی آمریکا برای ترور شهید فخری زاده بوده است  تا ایران را وادار به یک عکس العمل شتاب زده کنند، اما هر چیزی راه حل دارد و باید با درایت و هوشمندی و با شناخت اهداف دشمن واکنش مناسب نشان داد، البته جنایت ترور سردار سلیمانی و ترور دانشمند بزرگ کشورمان شهید فخری زاده باید به موقع و در زمان و مکان مناسب پاسخ داده شود، ولی شتاب زدگی ممکن است بازی در زمین دشمن تلقی شود.

«جفری لوئیس» استاد کالج «میدلبری» واقع در ایالت ورمونت آمریکا و از کارشناسان مسائل هسته‌ای درباره پیامد و گزینه‌های احتمالی پیش روی ایران در پاسخ به این اقدام تروریستی در تحلیلی به سی ان ان گفت که البته گزینه‌های فراوانی پیش روی ایران برای پاسخ دادن به اقدام قرار دارد، اما پرسش اصلی این است که ایران چگونه می‌خواهد در این میدان بازی کند.

علاوه بر این رسانه‌های غربی، یکی از اهداف پنهان در پشت پرده ترور شهید فخری زاده در آستانه فعالیت دولت جو بایدن را سنگ اندازی در مسیر دولت آتی آمریکا برای باز کردن دروازه دیپلماسی با تهران ارزیابی می‌شود و رژیم صهیونیستی نیز به شدت خواستار تحقق این هدف است.

واکنش ایران در برابر ترور دانشمند ایرانی 

دیاکو حسینی، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک می‌گوید که بعید است ایران در کوتاه مدت در صدد یک پاسخ نظامی برآید، اما این بدان معنا نیست که ترور فخری زاده بی پاسخ خواهد ماند و در حال حاضر، ارزیابی همه جنبه این ترور و پیگیری قانونی آن از اولویت بالاتری برای ایران برخوردار است. ایران به خوبی می‌داند که جنبه سیاسی این ترور هدف مهمتری برای رژیم صهیونیستی است تا تشدید تنش‌ها قبل از پایان دولت ترامپ و کشاندن ایران و ایالات متحده به مواجه شدیدتر که مسیر دیپلماسی را برای دولت بعدی ایالات متحده دشوارتر کند.

حسینی همچنین گفت که رژیم صیونیستی از ترور دانشمند ایرانی چیزی به دست نخواهد آورد، چراکه برنامه هسته‌ای ایران دیگر وابسته به افراد نیست و یک ساختار مستحکم دارد و شمار زیادی دانشمند جوان روی آن کار می‌کنند. نتانیاهو با این ترور، رژِم صهیونیستی را ناامن‌تر کرد. فهرست دانشمندان ایرانی که توسط این رژیم ترور شده اند.

هراس رژیم صهونیستی از انتقام ایران در برابر ترور فخری زاده/ اضطراب رژیم صهیونیستی و آمریکا؛ ایران چه زمانی پاسخ ترور فخری زاده را می دهد؟

سعید خطیب زاده  سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری اخیر خود گفت که در شهادت دکتر فخری زاده حجم بالایی از محکومیت را از سوی کشور‌های مختلف در حوزه‌های جغرافیایی متنوع دریافت کردیم، البته انتظار می‌رفت برخی کشور‌هایی که داعیه داران حقوق بشر هستند، به شکل جدی تری ترور را محکوم کنند، اما طبیعی است که یک سر داستان به برخی سیاست‌های مورد حمایت خود آن‌ها برگشته است، بنابراین ضمن اینکه نمی‌توانند محکوم نکنند از برخی کلمات استفاده کردند که مورد انتقاد ماست؛ همه می‌دانند انگشت این محکومیت به سمت رژیم اشغالگر قدس است.

خطیب زاده در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که عاملان، آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده قطعا و یقینا مجازات خواهند شد. دستگاه‌های مربوط پیگیری می‌کنند، نباید در دام طراحی‌های رسانه‌های و کارزار ضد اطلاعاتی و جریان سازی‌های مجعول و هدفمند که سر در تل آویو و آلبانی و واشنگتن دارند بیفتیم؛ هر آن کسی که تعدی کرده پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای ملت ایران است با آرامش و قاطعیت.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

نظرات

 نام:
*نظر:
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک